Vânzătorul de păsări

Operetă în 3 acte de Carl Zeller
Libretul Moritz West şi Ludwig Held
Versiunea românească de V. Timiş şi P. Andreescu

prețul unui bilet

Prețul biletului

32,4 lei | 21,6 lei

Dirijor:
ANDREAS SCHEIN
(Timișoara)

Regia artistică:
CRISTIAN MIHĂILESCU

Distribuția:

Adam // Adrian Mărginean
Cristina // Lorena Mărginean
Prințesa // Ana Băcanu
Weps // Constantin Lupu
Adelaida // Lăcrămioara Crihană
Stanislas // Tudorel State
Primarul Schnek // Dominic Cristea
Profesor Dolcini // Valentin Vasopol
Profesor Amorati // Bogdan Baicu
Ghizi // Mirela Stoica
Berta // Roxana Șelaru
Doamna // Nina Homner
Gustav // Gheorghe Racoviță

Orchestra, corul și baletul teatrului 

Scenografia:
Bogdana Pascal

Coregrafia:
Mihai Mândruțiu

Dirijor cor:
Daniel Nistor

Asistent regie:
Adrian Mărginean

Asistent coregrafie:
Florentina Ștefan

Pregătirea muzicală:
Tatiana Zaharova-Ionașcu

Regia tehnică:
Tanța Micu

Sufleor:
Claudia Colceriu

Cuvântul directorului

În vara anului  1956,  într-un  articol în ziarul local „Viaţa nouă”,  regizorul  Paul  Mihail  Ionescu  anunţa înfiinţarea  Teatrului de Operetă  şi  Estradă la Galaţi, al treilea de acest gen din ţară  la vremea respectivă şi proiectele    repertoriale   ale    acestei    noi    instituţii, printre    care     se     număra    şi     premiera    operetei  Vânzătorul     de    păsări     de     Carl    Zeller.

În toamnă,  opţiunile  s-au modificat,  dar astăzi la aniversarea  a  60  de ani  de la  înfiinţarea teatrului nostru  şi  sărbătorirea   a  125  de  ani  de  la  premiera celebrei  operete,   vă  oferim  dumneavoastră,  stimaţi spectatori    gălăţeni,   bucuria   întâlnirii   cu   această capodoperă    a    genului    operetistic.

Povestea  de  dragoste  dintre poştăriţa  Cristinel şi Adam,  vânzătorul de păsări,  va prinde viaţă pe scena noastră  în concepţia regizorală a maestrului Cristian Mihăilescu,    un   colaborator    apropiat   al   teatrului nostru,  care,  cu arta sa excepţională,  ştie  să pună în valoare calităţile tinerei generaţii  de artişti de astăzi.

Mulţumim şi adresăm calde felicitări celorlalţi realizatori de concepţie ai spectacolului, scenografa Bogdana   Pascal, coregrafului Mihai Mândruţiu  pentru minunatul spectacol realizat.

                                                        (Teodor Niță – Director general)

 

Cuvântul regizorului

Opereta   este   zâmbetul  muzicii!    Ascultaţi  cum sună:  O- pe-re- ta.   Parcă   te   îndeamnă   să   dansezi, să   cochetezi,    să   glumeşti.    Câtă   nevoie   avem   de operetă!   Prinşi  în  preazilnicele  noastre  preocupări, uităm adesea să căutam seninul, frumosul,  dragostea şi   prietenia.    La    operetă   dramele   nu    sunt   chiar

…drame,     lacrimile    se   zvântă    repede    pe    obraz.   Aşa    dorim    să    fie    şi    spectacolul    nostru.

Şi  ce  şansă  avem!  Muzica  lui  Carl  Zeller  curge din şlagăr în şlagăr.  Se spune că după o reprezentaţie pleci  cu  o  melodie  în  minte.    După  „Vânzătorul   de păsări”   ajungi   acasă  cu  un   potpuriu:   arii,   duete, momente  de  cor.  Este apoi  textul romatic  dar şi plin de  un  haz  irezistibil. Arabescurile  desenate  de  balet te   fac   să   pluteşti.

Aici, la Teatrul de Operă și Operetă din Galaţi, s-a mutat, cred, centrul  de  greutate  a  operetei în România.  O echipă formidabilă cinsteşte, cum se cuvine, pe cel ce a rămas, până azi, Prinţul necontestat al operetei româneşti: Nae Leonard. Muzică, poezie, dans, decoruri şi costume pe măsură, toate puse în valoare de o   distribuţie strălucitoare.

(Dr. Cristian Mihăilescu – Regizor artistic )

 

 

 

 

 

Cuvântul scenografului

Demersul  colaborării  pe care  l-am parcurs în acest  proiect  a  fost un drum nou, inspirat,   presărat cu emoții și plin de întâlniri benefice  cu echipa Teatrului Muzical   „Nae  Leonard”.

Atmosfera   vizuală   pe  care   mi-am imaginat-o    ca    ambient    al    Tirolului colorat  și  lipsit  de  griji,  debordează în actul I  prin explozia  costumelor unicat, dar   și   prin   folosirea   acelor  elemente specifice  tiroleze  care ne fac să visăm la Alpii   însoriți,   urmând  ca,   în  actele II și III,   registrul  să  devină   ceva   mai  metaforic  și  sugerat,  un  cadru  care  să ofere     spațiu    de     desfășurare    intrigilor    de    la    curte.

Când am început să lucrez  cu maestrul  Cristian Mihăilescu la   „Vânzătorul   de   păsări”,    invitație    surprinzătoare   și  onorantă,  unul  dintre  cuvintele-cheie  pe care  mi le-a spus despre    această    operetă    savuroasă    a    fost:   șampanie. Așadar,  mi-a  plăcut  să-mi  aduc  contribuția  la  realizarea acestui  spectacol  acidulat,  spumos,  limpede  și fin-aromat ca   o   șampanie,   din  care  invităm   pe  toată   lumea  să  se servească   cu   o   cupă.

(Bogdana Pascal – Scenograf)


Cuvântul coregrafului

Colaborarea   cu    Teatrul   Muzical Nae    Leonard      din     Galaţi    îmi    face  o   adevărată    plăcere,      provocată    de  ambiţia   acestui   colectiv   de   a  realiza spectacole   de   bună   calitate.   Publicul gălăţean  va  viziona   un  spectacol  care sigur  îi  va  merge  la  suflet.

Din  suflet   le  doresc  acestor artişti minunaţi   mult   succes!

(Mihai Mândruţiu – Coregraf)

Vânzătorul de păsări

Într-un mic sat pierdut printre crestele munţilor Tirolului, ajunge vestea că stăpânul moşiei, un prinţ, va sosi în curând pentru  a  lua  parte  la  o  partidă  de  vânătoare  de  mistreţi. Liniştea sătenilor  este tulburată de acestă veste neaşteptată, deoarece    vor    trebui,   pe   lângă    pregătirile    de   primire,  să  procure  şi  vânatul  preferat  care  lipsea  în  regiunea lor.

 

Această   situaţie   va   fi   exploatată  în   folos   propriu  de administratorul  domeniilor  princiare,  baronul  Weps,  care va  stoarce  bani  pe seama   naivității  oamenilor  dezolaţi  că ţinutul lor n-are mistreţi.  Pentru acest fapt, ei sunt amendaţi de hrăpăreţul baron, care are nevoie de cât mai mulţi bani să achite    datoriile    acumulate    de     nepotul    său    Stanislas, favoritul  prinţesei,  la  jocul  de  cărţi.  Weps  este  speriat  de posibilitatea dezonoarei care ar putea întina imaginea familiei.

 

În sat îşi face apariţia şi prinţesa, costumată în ţărăncuţă, pentru  a  face  o  surpriză  soţului.

 

Aceste   frământări  şi  întâmplări  care  au  tulburat  viaţa liniştită    a    satului    ating    şi    dragostea   dintre   Cristina, poştăriţa  satului  şi   Adam,   un   tânăr  tirolez   vânzător   de păsări.  Frumoasa  fată  intenţionează  să  profite  de  venirea prinţului  pentru a-i cere favoarea unei slujbe la palat pentru Adam, cu toate că acesta este împotrivă, considerând nedemn de el un astfel  de serviciu.  Cu  toată  împotrivirea  lui  Adam, fata aşteaptă momentul potrivit şi îşi pune în aplicare planul, oferind buchetul de flori, primit de la logodnicul său, lui Stanislas, care se dă drept prinţ şi intră cu el în pavilionul de vânătoare pentru a-i cere favoarea atât de mult dorită de ea.

 

Aflând că logodnica sa Cristina se află în pavilion împreună cu prinţul, Adam se  năpusteşte cu intenţia de a-i aplica o lecţie.  În calea sa se interpune însă o ţărancă necunoscută şi-i oferă un buchet de flori în locul celui pe care Cristina n-a ştiut să-l păstreze. Adam este foarte surprins, el se află într-o mare dilemă, întrucât în obiceiurile locului,  buchetul oferit de o femeie unui bărbat simbolizează dorinţa de a-i deveni soţie. Dar înainte de a se putea hotărî asupra atitudinii sale, Adam o vede pe Cristina ieşind din pavilion cu numirea lui în funcţia de la palat, act semnat de Stanislas. Prinţesa intră în pavilion şi anunţă dispariţia prinţului, iar actul 1 se termină cu cearta dintre cei doi îndrăgostiţi.

 

Pentru a afla amănunte despre cele întâmplate în pavilion, prinţesa cere aducerea forţată a lui Adam la curte. Cristina, indignată, se prezintă şi ea la palat, încercând să-şi apere cinstea. Dându-şi seama de adevăr şi de nevinovăţia poştăriţei, prinţesa bănuieşte prezenţa unui impostor în toată această afacere şi caută mijloace pentru a-l descoperi.

 

În cadrul unei serate, Cristina urmăreşte pe toţi aceia care se perindă în faţa prinţesei şi în momentul când recunoaşte pe vinovat, ea sună dintr-un clopoţel. Prin acest aranjament se descoperă că Stanislas s-a substituit prinţului şi drept pedeapsă este obligat să se însoare cu fata pe care a compromis-o. Furioasă pe Adam pentru bănuiala nedreaptă, Cristinei nu-i surâde deloc această rezolvare, mai ales că-şi iubeşte logodnicul, însă Adam nu o crede şi, nervoasă, îi acordă mâna lui Stanislas.

 

Dar să nu uităm că Stanislas este favoritul prinţesei, care nu se îndură până la urmă să-l oblige la executarea pedepsei. Cu intenţia de a acoperi clevetirile ce circulau pe seama relaţiilor ei cu tânărul conte Stanislas, prinţesa îi comută „pedeapsa” în căsătoria cu o doamnă de la curte.

 

Odată cu această întorsătură se iscă un târg, privind noua partidă  în perspectivă, care pe lângă bogăţia de ani mai prezintă şi cea a multor milioane. Weps nu pregetă să candideze în locul nepotului său.

 

Asistând la aceste meschine tocmeli şi combinaţii nedemne, Cristina dă dreptate celor susţinute de logodnicul ei că nu aceasta este lumea potrivită lor. Ei regretă toate cele întâmplate şi se împacă, hotărând să se căsătorească.

CARL ZELLER

La 19 iulie 1842 se naşte în casa unui  medic   din   localitatea  Sankt Peter  in  der Au,  în  Austria de Jos, micul      Carl     care      va      dovedi, în    curând,    aptitudini    deosebite pentru    muzică.        Din       fragedă  copilărie,  el  cântă  în corul capelei oraşului. Cu toate că, la  insistenţele tatălui său, urmează studii juridice, totuşi  el nu-şi  neglijează înclinaţia naturală spre  muzică.  Studiază cu multă pasiune la Viena, sub îndrumarea renumitului    organist    Sechter.       Datorită împrejurărilor, el îşi împarte viaţa între cariera de   funcţionar  şi  cea  de  compozitor,   ajungând   să  ocupe posturi  importante,  fiind  numit  chiar  director  al  artelor frumoase  în  Ministerul  Educaţiei.

Prima   lucrare   de  mari   proporţii  cu   care   debutează  în   teatru    este    opera   comică   Gioconda,    prezentată  la Theater   an  der  Wien,    în  1876,    fără  prea  mare  succes.

Este epoca în care încep  să se afirme  compozitori de marcă ai genului:  Strauss,  Suppée,  Millocker,  ş.a.

După mai multe eşecuri, în 1891 înregistrează primul său mare succes cu Vânzătorul de păsări  („Der Vogelhandler”), operetă  în  care  compozitorul,   după  numeroase   căutări, foloseşte   teme   de   inspiraţie   folclorică.

În general,  muzica lui  Carl Zeller se caracterizează prin originalitate,    orchestraţie    bine    construită,    sonoritate amplă,  plină de cursivitate.  Dintre toate lucrările scrise de el,   doar  Vânzătorul   de  păsări  a  putut   rezista  timpului.

Carl  Zeller   moare   la   17   august   1898.

duminică, 2 iunie 2024 @ 18:30
18:30 — 21:00 (2h 30′)

Sala de spectacole a teatrului

Detalii

Îți place? Partajează!