Dirijor:
NICOLAE DOHOTARU
(Chișinău)
Regia:
ELEONORA CONSTANTINOVA
Distribuția:
Violetta Valéry / ELENA MOȘUC (Zürich)
Alfredo Germont / Florin Guzgă (Iași)
Giorgio Germont / Florin Estefan (Cluj-Napoca)
Flora Bervoix / Lăcrămioara Crihană
Annina / Lenuța Bercaru
Gaston / Florin Bobei – debut
Baronul / Dominic Cristea
Marchizul / Daniel Nistor
Doctorul / Sebastian Băncilă
Un comisionar, Giuseppe / Elvis Butunoi
Orchestra, corul și baletul Teatrului
Scenografia:
Grigore Gorduz
Coregrafia:
Fănică Lupu
Asistent regie:
Adrian Mărginean
Dirijor cor:
Daniel Nistor
Pregătirea muzicală:
Tatiana Zaharova-Ionașcu
Maestru corepetitor cor / supratitrare:
Georgiana Diaconescu
Regia tehnică:
Tanța Micu
Sufleor:
Claudia Colceriu
Inspirată de celebrul roman „Dama cu camelii” de Alexandru Dumas-fiul, opera La Traviata încheie așazisa ”trilogie populară” a compozitorului italian Giuseppe Verdi, celelalte două titluri fiind Il Trovatore și Rigoletto.Întreaga operă este un impresionant studiu psihologic, extraordinar de emoționant, transpus în muzică, caracterizat de originalitatea soluțiilor expresive, scene sugestive șieficiente, un stil romantic matur și realist. Astăzi, La Traviata, se cântă pe toate scenele lirice ale lumii.
În anul 1848, Alexandre Dumas-fiul a publicat romanul autobiografic intitulat Dama cu camelii, care a fost un mare succes. Poveste ilustrată de Dumas a servit ca sursă de inspirație pentru libretul operei lui Giuseppe Verdi și este inspirată din viața Rosei AlphonsinePlessis (1824-1846). Fugind de acasă la vârsta de 13 ani, tânăra ajunge în Paris, iar din lipsa banilor devine curtezană (în limba italiană termenul se traduce traviata). La 18 ani, devenise cunoscută datorită frumuseții sale, iar pentru a scăpa de urmărirea familiei, își schimbă numele în Marie-Duplessis. Ajunge să îl cunoască pe scriitorul Alexandre Dumas-fiul, care se îndrăgostește de ea și cu care a întreținut strânse legături amoroase, chiar și după căsătoria acesteia. La doar 22 de ani, tânăra moare în urma unei tuberculoze, iar sicriul său a fost acoperit de o mulțime de camelii, floarea ei preferată. Singura diferență între roman și operă este numele personajului feminin, în operă fiind folosit numele „Violetta Valery”.
Maestrul Nicolae Dohotaru,a beneficiat de o pregătire artistică de marcă, la clasa unor dirijor consacrați, precum Anatolie Ulanov, IsaiAlterman, KirilTihonov și Ovidiu Bălan. Un virtuoz al baghetei dirijorale, Nicolae Dohotaru are, în portofoliu, un bogat repertoriu de operă, balet,simfonic și vocal-simfonic, iar de-a lungul timpului a colaborat cu numeroase orchestre și instituții de profil din țară și din străinătate. A întreprins numeroase turnee internaționale, iar în prezent ocupă funcția de director artistic și dirijor al Teatrului Național de Operă și Balet Maria Bieșu(Chișinău), fiind activ în viața muzicală. Pe lângă activitatea dirijorală, Nicolae Dohotaru s-a dedicat și pedagogiei, fiind profesor al Institutului de Stat al Artelorși al Conservatorului de Stat (Republica Moldova). Pentru activitatea sa în domeniul artei, maestrul Nicolae Dohotarua fost distins cu titluri și merite deosebite, cum ar fi cel de Artist al Poporului (2011), Maestru în artă (1994) și Cavaler al ordinului Gloria Muncii.
Unul dintre cei mai apreciați tenori ai țării noastre, Florin Guzgă,este absolvent al Universității de Arte George Enescu din Iași, la clasa prof. dr. Corneliu Solovăstru, dar și a Facultății de Teologie Ortodoxă Dumitru Stăniloae, Iași. Încă din anul 2006, colaborează cu Opera Națională Română din Iași, în calitate de corist, iar în 2013, debutează ca solist al acestei instituții. A primit numeroase premii la concursuri de specialitate din țară dar și din străinătate (precum premiul special pentru tenoriGalliano Masini – Italia) și a susținut concerte pe diferite scene ale teatrelor și operelor din țară. Implicat în dezvoltarea culturală ieșeană, de la începutul acestui an, Florin Guzgă este coordonatorul artistic al Operei Naționale Române din Iași.
Baritonul Florin Estefan, a fost absolvent al primei promoții aCardiff International Academy of Voice (Regatul Unit), avându-l ca profesor pe faimosul tenor Dennis O`Neill. După terminarea studiilor, revine în România, ca și solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, ulterior ocupând și funcția de manager, cel mai tânăr din istoria acestei instituții lirice. Câștigător a numeroase premii la competiții naționale și internaționale, promovând arta lirică pe marile scene ale lumii, talentul și munca baritonului sunt răsplătite în anul 2016, când primește titlul de Cel mai bun solist al anului. Susținător al tinerelor talente, Florin Estefan activează și în calitate de lector al Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca.